LITERATURA NAUKOWA

Literatura naukowa dotycząca tego problemu jest wyjątkowo obszerna i sprzeczna ze sobą. Badania klasyczne (Spitz, 1946, i Goldfarb, 1955) opóźnienia w rozwoju dzieci wychowujących się w domach dziecka, występujące w wielu dziedzinach (po­trzeba miłości i bliskiego związku, rozwój mowy itp.), przypisa­ły jednomyślnie brakowi matki. Późniejsze badania — wcale nie bezpodstawnie — wykazują, że pomiędzy wychowaniem w domu dziecka i w rodzinie istnieją inne różnice, nie tylko brak figury matki. Należą do nich na przykład mniejsza liczba kon­kretnych sytuacji uczenia się (Dennis, 1960) oraz monotonia (Hunt, 1965), mogące stać się takimi samymi przyczynami opóźnienia rozwoju jak brak matki. Yarrow (1964) stwierdza kategorycznie, że nie można zdecydować, jakie czynniki pełnią główną rolę w tym, że dzieci w domach dziecka rozwijają się wolniej, a często w nieprawidłowym kierunku.

Witaj na moim serwisie! Mam nadzieje, że spodoba Ci się mój serwis! Jest on w całości poświęcony tematyce rozrywki. Zapraszam do czytania!
© Wszelkie prawa zastrzeżone